Informujemy!
Edukujemy! Pomagamy!
Stowarzyszenie
dla właścicieli dźwigów
Stowarzyszenie
dla firm dźwigowych
Założone w 1996 roku
Kontakt
Kontakt do biura SPBD


Dokumenty
Wzory dokumentów do pobrania


Członkostwo
Informacje o zapisach
Aktualności

Optymalne wykorzystanie przestrzeni w szybach dźwigów modernizowanych
2014-11-28

Rozwiązywanie problemów z eksploatacją i modernizacją wind - koszty eksploatacji
2014-06-11

Seminarium :: Kierunki rozwoju branży dźwigowej ::
2012-08-27


Trybunał Sprawiedliwości UE podtrzymuje kary dla
koncernów
2011-10-10

Usługi konserwacyjne dźwigów w Polsce
2011-09-26

Program pilotażowy
Bezpieczeństwo Dostępność Ekologia
2011-06-14

Zobacz wszystkie...

Kategoria: Porady
Konserwacja w krajach UE

Wystąpienie Ralf’a Marohn’a, v-ce prezesa VMA
Augsburg, 18.10.07


Panowie i Panie,

Witam serdecznie w imieniu VMA. Z dumą stwierdzamy, że zostaliśmy zauważeni przez Komisję Europejską i przez nią wspierani. Konserwacji, jako filarowi firm małych i średnich, należy się szczególna uwaga. W Niemczech EFESME jest ściśle powiązane z 40% rynku konserwacji. Dzięki obecności oraz znacznemu wpływowi na rynek EFESME stało się idealnym partnerem dla właścicieli wind.

Raz po raz słyszymy pytania od właścicieli:
Czy winda będzie regularnie sprawdzana? Jeśli tak, to jak często?
TUV dawało zawsze jedną odpowiedź: Oczywiście, regularnie.
Ja zaś zawsze twierdziłem: Święta także są regularne: raz do roku.

Mówiąc ogólnie, prawa dotyczące konserwacji są opisane w dwóch ustawach.
Dla nowych wind, projektowanych zgodnie z EN 81-1/2, prawa opisane zostały w artykule 16.3.2. W instrukcjach obsługi, które są obowiązkowym elementem, powinnej znajdować się spis podzespołów dla każdej nowej windy oddawanej do użytku. Konserwacja powinna odbywać się zgodnie z EN 13015 w celu zapewnienia standardów bezpieczeństwa. W tej właśnie normie zostały zawarte wytyczne dotyczące podstaw konserwacji. Wielką uwagę skupiono na dokumentacji zawierającej charakterystyczne parametry windy. Obowiązkiem firmy zajmującej się konserwacją jest poinformowanie klienta w jaki sposób, o ile to możliwe, należy zwiększyć poziom bezpieczeństwa windy.
Podstawą konserwacji jest regularne sprawdzanie poprawności działania wszystkich mechanicznych podzespołów danej windy (liny, suwaki, napęd, hamulce, chwytacze, ogranicznik prędkości, zamki drzwi, elementy szklane). Należy zwrócić wielką uwagę na poprawności działania podzespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Należy zawsze dążyć do rozmowy z właścicielem, gdyż niekiedy tylko w ten sposób można dociec prawdziwego powodu awarii, który podczas wizyty na obiekcie może zostać niezauważony.

Odstępy między kolejnymi wizytami na obiekcie jest ściśle określony przez EN 81. Zależy od parametrów windy (np. miejsca instalacji lub rodzaju użytkowania), żywotności zamontowanych części itp.

W Niemczech typowym odstępem dla nowych wind jest 1/4 roku. Niekiedy ten okres należy skrócić nawet do 1 miesiąca.

We wszystkich krajach należących do naszej organizacji, jak i w pozostałych krajach UE, konserwacja jest stricte regulowana przez prawo. Częstość wizyt to zazwyczaj 1 miesiąc. Jednakże co kraj, to inne zasady. Dla przykładu, we Włoszech inżynierowie zajmujący się konserwacją są w pełni odpowiedzialni za swoją pracę oraz otrzymują swe uprawnienia jedynie od władzy danej prowincji. W niektórych krajach ustalono nawet liczbę wind przypadających na jednego inżyniera.

Jedynie inspekcje Ciała Autoryzującego są identycznie ustalone przez prawo w całej Europie. Choć struktury CA różnią się od siebie, to mają jedną wspólną cechę: są organem niezależnym, nie mają powiązań ani z klientem, ani z firmą konserwującą. Choć częstość inspekcji w Niemczech to przeciętnie jedna na rok, w innych krajach odstęp może sięgać nawet 10 lat. Można stwierdzić zatem, że choć struktura prac konserwacyjnych w Europie uległa znacznemu rozwojowi, jest jeszcze dużo do zrobienia. Norma EN 81-80 to tylko pierwszy krok na drodze do zwiększenia bezpieczeństwa wind już zainstalowanych, jedynie z technicznego punktu widzenia. Co do prac konserwacyjnych – przed nami jeszcze długa droga.

By utrzymać dobrą jakość konserwacji należy poświęcić nieco czasu. Firmy zajmujące się konserwacją starają się modyfikować odstępy między kolejnymi wizytami. Właściciele wind starają się płacić jak najmniej, przez co jakość usług niesamowicie spada. „Wielka czwórka” dąży do zastąpienia wizyt na obiekcie poprzez zastosowanie czujników (dla przykładu: PESSRAL). Jednorazowy czas konserwacji ogranicza się do 30 minut. W obecnych czasach brygady konserwacyjne wykonują dziennie konserwacje na 10 dźwigach, gdy w przeszłości wykonywały tylko 6.

Stosowanie takich technologii daje właścicielom fałszywe poczucie bezpieczeństwa, gdyż nawet najlepsze czujniki nie zastąpią dobrze wyszkolonego personelu z wieloletnim doświadczeniem. Co więcej, czujniki mogą jedynie zaobserwować samą usterkę, zatem zapobiegawcze prace konserwacyjne nie mają miejsca. Ludzkie zmysły są nie do zastąpienia!

Zależy to od nas, krajów UE, by zapobiec temu trendowi, który nawiasem mówiąc uważam za bardzo niebezpieczny. Wielki potencjał oraz umiejętności europejskiego EFESME nie mogą być kontrolowane przez politykę izolacji uprawianą przez firmy „wielkiej czwórki”. Bezpieczeństwo przede wszystkim!
Co więcej, instalacja wind bez nadszybia bądź podszybia uniemożliwiłaby bezpieczne przeprowadzanie prac konserwacyjnych. Te produkty nie powstały na prośbę klientów, one są oferowane! W samej Belgii instalacja takich wind została zabroniona! Oczywiście problem części zamiennych także znajduje tu swoje miejsce. Polityka uprawiana przez firmy „wielkiej czwórki” ogranicza wolność wyboru klienta. Jest on skazany na firmę, która daną windę zainstalowała. Nie ma możliwości zmiany konserwatora bez większego wkładu finansowego!

Mamy nadzieję, że Komisja Europejska będzie dalej robiła wszystko co w jej mocy by zapewnić odpowiednie prawa konkurencji na rynku wind.


Zobacz również:

Rozwiązywanie problemów z eksploatacją i modernizacją wind - koszty eksploatacji ...
Program pilotażowy
Bezpieczeństwo Dostępność Ekologia ...

Napęd zabytkowej windy z XVII wieku ...
Popularne tagi:

serwis wind SPBD EFESME spotkanie tania winda konserwacja koncernów wymiana windy jak modernizowac windy historia wind powiększenie kabiny



Zalecenia modernizacyjne Konserwacja w krajach UE Modernizacja dźwigów
Mało który użytkownik zdaje sobie sprawę, że powstały zalecenia w sprawie modernizacji dźwigów. Prezentujemy "10 Zasad Komisji Europejskiej" 95/216/EC z dnia 8 czerwca 1995 r ...
Czytaj więcej ...
Polityka uprawiana przez firmy „wielkiej czwórki” ogranicza wolność wyboru klienta. Jest on skazany na firmę, która daną windę zainstalowała. Nie ma możliwości zmiany konserwatora bez większego wkładu finansowego!
Czytaj więcej ...
Modernizacje dźwigów mają na celu poprawę bezpieczeństwa i parametrów technicznych oraz przystosowanie do aktualnie obowiązujących wymagań prawnych i normatywnych. Brak opracowań na ten temat pragniemy chociaż częściowo wypełnić niniejszą instrukcją, aby umożliwić podejmowanie właściwych decyzji...
Czytaj więcej ...
Współpraca:
European Federation for Elevator Small and Medium-sized Enterprises Administrator24.info - portal dla Zarządców Nieruchomości. Porady dla właścicieli, wspólnot mieszkańców, administracji i spółdzielni mieszkaniowych The European Elevatori Magazine Europejskie Wydawnicto Informacji Technicznych Magazyn Wspólnota Mieszkaniowa Mieszkanie i Wspólnota - Poradnik właścicieli i zarządców
Wszelkie prawa zastrzeżone © SPBD 1996 - 2017 created: roksela.com
O SPBD   Statut   Władze   Cele i zadania   Członkostwo   Baza firm   Instytucje współpracujące   Historia   Dla właścicieli